Proposta de descentralização do centro de distribuição aurora da Natura&Co.
Abstract
The importance of logistic operations has led to substantial changes in its procedures. The
study in question deals with the logistics theme related to the decentralization of a distribution
center, which aims to bring the distribution center closer to urban centers, providing
improvements in the last-mile phase. The distribution center undergoing analysis is Aurora,
designed for Natura's retail operation, a Brazilian multinational cosmetics company founded
in 1969. Aurora was established in 2016 with the purpose of supplying its five existing stores
at that time. However, the company expanded investments in the retail sector, resulting in the
current use of the distribution center to attend 92 stores scattered throughout the Brazilian
territory, with a substantial growth expected for the coming years. With increased demand, the
distribution center underwent several restructuring procedures, but there is still an issue that
has not been resolved, which is the concentration of orders at the beginning of the week. Such
problem arises because the stores located in shopping malls avoid receiving their supplies on
Fridays, Saturdays, and Sundays due to the high traffic on these days. For this study, a specific
geographic region was taken in the city of São Paulo. From this focus region, eleven scenarios
were developed using the Simul8 software. Among them, one scenario reflects the reality of the
Aurora distribution center, six scenarios consider decentralization, and four scenarios involve
the extrapolation of orders by 50% and 100% in the two decentralized Distribution Center
models which showed the best results. With the implementation of decentralization the
Distribution Center, the use of different types of vehicles, such as cars and motorcycles, became
viable, resulting in a reduction in the last-mile stage time. This approach helped mitigate the
concentration of order collection in the beginning of the week. Furthermore, the decentralized
model revealed another significant benefit, such as the potential for expanding orders to the
stores. A importância das operações logísticas tem provocado mudanças substanciais em seus
procedimentos. O estudo em questão trata-se do tema logístico vinculado à descentralização do
centro de distribuição (CD), cujo propósito consiste em aproximar o CD dos centros urbanos,
visando proporcionar melhorias na fase de last mile. O centro de distribuição objeto de análise
é o Aurora, designado para a operação de varejo da Natura, empresa multinacional brasileira de
cosméticos fundada em 1969. O Aurora foi estabelecido em 2016 com o propósito de abastecer
as cinco lojas existentes naquela época. No entanto, a empresa expandiu seus investimentos no
setor varejista, resultando atualmente na utilização do referido centro de distribuição para
atender a 92 lojas espalhadas por todo o território brasileiro, com previsão de crescimento para
os próximos anos. Com o aumento da demanda, o centro de distribuição passou por diversas
reestruturações, mas há uma questão que ainda não foi solucionada, que é a concentração dos
pedidos no início da semana. Tal problema ocorre devido às lojas localizadas em shoppings,
evitarem receber mercadorias às sextas, sábados e domingos, em virtude do elevado movimento
nesses dias. Para o presente estudo, foi efetuado um recorte geográfico específico para a cidade
de São Paulo. A partir desse recorte, foram elaborados onze cenários para serem testados em
software de simulação de eventos discretos, Simul8. Dentre eles, um cenário reflete a realidade
do centro de distribuição Aurora, seis cenários consideram a descentralização, e quatro cenários
contemplam a extrapolação de pedidos em 50% e 100% nos dois modelos de CDs
descentralizados que apresentaram os melhores resultados. Com a implementação da
descentralização do CD, tornou-se viável a utilização de diversos tipos de veículos, como carros
e motos, resultando na redução do tempo na etapa de last mile. Tal abordagem contribuiu para
mitigar a concentração na coleta de pedidos no início da semana. Além disso, o modelo
descentralizado revelou outro benefício significativo, como o potencial de ampliação de
pedidos para as lojas.