Modelo de previsão de demanda da panificadora Pão do Parque
Abstract
It is essential for food industry companies to have a production planning to optimize their resources and avoid overproduction. This ensures that there are no leftovers or waste while preventing product shortages on the shelves, making the company more competitive. The main objective of this study is to develop demand forecasting models at "Pão do Parque" bakery. The methodology used is a case study, where interviews were held with the owner and manager of the bakery, historical data were utilized for analysis, and visits to the bakery were made to analyze the environment under study. Subsequently, it was possible to analyze daily leftovers, classify products into families, implement the ABC curve, use demand forecast models and calculate method errors, in addition to using the mean absolute deviation to validate them. Significant errors were identified in the forecast, which explains the high volatility in the bakery´s daily demand, however, it was possible to arrive at the most accurate and validated model for each product under study. É imprescindível que empresas do ramo alimentício tenham um planejamento de produção para otimizar seus recursos e evitar a superprodução. Isso faz com que não haja sobras ou desperdícios, e não falte produtos na prateleira, tornando a empresa mais competitiva. O trabalho tem como objetivo principal desenvolver modelos de previsão de demanda na panificadora Pão do Parque. A metodologia utilizada é um estudo de caso, onde foram feitas entrevistas com o proprietário e a gerente da padaria, foram utilizados dados históricos para as análises e foram feitas visitas à padaria para analisar o ambiente em estudo. Posteriormente, foi possível analisar as sobras diárias, classificar os produtos em famílias, implementar a curva ABC, utilizar modelos de previsão de demanda e calcular os erros dos métodos, além de usar o desvio absoluto médio para validá-los. Foram identificados erros significativos na previsão, o que explica a alta volatilidade na demanda diária da padaria, porém, foi possível chegar no modelo mais assertivo e validado para cada produto estudado.