Melhoria da eficiência operacional logística: caso Drimafer
Abstract
In this work, a methodology was studied to help and improve route planning during the logistics process of delivering construction equipment when it is rented out and returned after its use is complete or in cases of maintenance. This is a case study in a company in which there is no logistics planning, with the sequencing of deliveries and collections being carried out empirically, without using a routing methodology or technique, highlighting an opportunity to improve the logistics process. The inputs to the route planning system developed were analyzed in order to compare the performance of the process, with the main objective being to increase its logistical efficiency by carrying out studies to define delivery and collection routes for equipment. Using the tools selected in the study, the application of routing techniques derived from the VRP (Vehicle Routing Problem) showed a reduction in the distances traveled when delivering and returning equipment, as well as a reduction in the costs associated with the company's logistics operation. Neste trabalho foi estudada uma metodologia para o auxílio e melhoria do planejamento de rotas durante o processo logístico de entrega de equipamentos de construção civil em casos de seu aluguel e o retorno após a finalização de sua utilização ou em casos de manutenção. Trata-se de um estudo de caso em uma empresa na qual não há planejamento logístico, com o sequenciamento das entregas e coletas sendo realizado de forma empírica, sem utilizar uma metodologia ou técnica de roteirização, evidenciando uma oportunidade de melhoria do processo de logística. As entradas no sistema de planejamento de rotas desenvolvido foram analisadas, a fim de comparar o desempenho do processo, visando como objetivo principal aumentar sua eficiência logística por meio da realização de estudos de definição de rotas de entrega e recolhimento de equipamentos. Por meio de ferramentas selecionadas no estudo, a aplicação de técnicas de roteirização derivadas do VRP (Vehicle Routing Problem) demonstrou diminuição das distâncias percorridas nas entregas e retorno dos equipamentos, além da diminuição de custos atrelados a operação logística da empresa.