Avaliação da incorporação do resíduo reciclado de óleo lubrificante usado ou contaminado (RR-OLUC) ao ligante asfáltico CAP 30/45
Abstract
The high cost of asphalt binder, decreasing supply of crude oil from which the binder is derived, and increasing environmental regulation to sustain and promote green technology in pavement construction have triggered an initiative to find alternative binders to replace conventional binders. The residue from the recycling of used or contaminated lubricating oil (RR-OLUC) is an extremely dangerous residue for the environment and for humans, if discarded incorrectly, it can make the soil infertile for agriculture and buildings, contaminate groundwater and pollute the air, altering the fauna and flora of the environments. In order to reuse waste from vehicle oil recycling, the study investigates the effects of incorporating RR-OLUC into the asphalt binder CAP 30/45, with an emphasis on the search for sustainable practices in the paving industry. The goal is to evaluate changes in the physical and chemical properties of the modified asphalt binder, so that it can be used in paving. Based on previous research, the levels of 1%, 1.5%, 2%, 2.5% and 3% of RR-OLUC were defined and incorporated into CAP 30/45 for analysis. Physical and chemical tests were carried out for samples with defined residue levels, and for asphalt binders CAP 30/45 and CAP 50/70 without addition of RR-OLUC. Tests include determining viscosity, ductility, softening point, penetration, flash point, rheology and fourier transform infrared spectroscopy (FTIR). The discussion of the results involved the critical analysis of variations in the ideal levels for each assay, as well as the interpretation of results. Although an optimal RR-OLUC content incorporated into the asphalt binder was not determined, all analyzed levels proved to be viable, remaining within the standards for a conventional CAP 50/70 binder. The study highlights not only the technical feasibility of incorporating waste into the asphalt industry, but also highlights its potential to contribute positively to more sustainable practices in pavement construction. The data obtained paves the way for future investigations and practical applications, providing a valuable basis for the development of more efficient and sustainable pavements. O alto custo do ligante asfáltico, a redução da oferta de petróleo bruto de onde o ligante é derivado e o aumento da regulamentação ambiental para sustentar e promover a tecnologia verde na construção de pavimentos desencadeou uma iniciativa para encontrar ligantes alternativos para substituir os ligantes convencionais. O resíduo da reciclagem do óleo lubrificante usado ou contaminado (RR-OLUC) é um resíduo extremamente perigoso ao meio ambiente e ao ser humano. Se descartado incorretamente, pode tornar o solo infértil para agricultura e para edificações, contaminar lençóis freáticos e poluir o ar alterando a fauna e flora dos ambientes. A fim de reutilizar o resíduo da reciclagem do óleo de veículos, o estudo investiga os efeitos da incorporação do RR-OLUC ao ligante asfáltico CAP 30/45, com ênfase na busca por práticas sustentáveis na indústria de pavimentação. O objetivo é avaliar as alterações nas propriedades físicas e químicas do ligante asfáltico modificado, para que seja possível a sua utilização na pavimentação. Com base em pesquisas anteriores, foram definidos os teores de 1%, 1,5%, 2%, 2,5% e 3% de RR-OLUC incorporados ao CAP 30/45 para análise. Foram realizados ensaios físicos e químicos para as amostras com os teores de resíduo definidos, e para os ligantes asfálticos CAP 30/45 e CAP 50/70 sem adição de RR-OLUC. Os ensaios incluem a determinação da viscosidade, ductilidade, ponto de amolecimento, penetração, ponto de fulgor, reologia e espectroscopia no infravermelho por transformada de Fourier (FTIR). A discussão dos resultados envolveu a análise crítica das variações nos teores ideais para cada ensaio, assim como a interpretação de resultados. Apesar de não se determinar um teor ótimo de RR-OLUC incorporado ao ligante asfáltico, todos os teores analisados mostraram-se viáveis, mantendo-se dentro dos padrões para um ligante convencional CAP 50/70. O estudo destaca não apenas a viabilidade técnica da incorporação do resíduo na indústria asfáltica, mas também ressalta seu potencial para contribuir positivamente para práticas mais sustentáveis na construção de pavimentos. Os dados obtidos abrem caminho para futuras investigações e aplicações práticas, fornecendo uma base valiosa para o desenvolvimento de pavimentos mais eficientes e sustentáveis.