O marketing digital como ferramenta de ampliação de mercado
Abstract
This work is a study on digital marketing as a tool for expanding the market. To carry it out, a company called Empire (fictitious name) was selected, which operates in the collective security equipment market, where research and interviews were carried out to collect data. This research has the general objective of analyzing the feasibility of implementing it in digital marketing. Through a case study, it was possible to identify the main characteristics of e-commerce, marketing, digital marketing, the differences between EPI and EPC and the business model (BMC). According to the bibliographic study developed, it was possible to identify tools and channels that the company is not using, making it possible to create an implementation proposal where research was carried out using the desk method and Google Forms, highlighting the importance of some digital channels. The implementation of various digital marketing strategies, such as the use of social media, content marketing and online advertising, demonstrates high potential to generate traffic, increase brand visibility and attract new clientele. This information was inserted through the business model canvas (BMC) for better visualization. This study was unable to apply the proposed concepts and tools due to time limitations and the company's lack of availability to provide essential information for implementation, making the process difficult. Applying the proposals for future analyzes will be extremely beneficial, as they will validate the effectiveness and efficiency of specific digital marketing tools and channels for companies in this segment. O presente trabalho trata-se de um estudo sobre o marketing digital como ferramenta de ampliação de mercado. Para realizá-lo foi escolhida a empresa chamada Empire (nome fictício), que atua no mercado de equipamentos de segurança coletiva, onde foram feitas pesquisas e entrevistas para coleta de dados. Essa pesquisa tem como objetivo geral analisar a viabilidade para uma implementação no marketing digital. Por meio de um estudo de caso, foi possível levantar as principais características do e-commerce, marketing, marketing digital, as diferenças entre EPI e EPC e o modelo de negócios. De acordo com o estudo bibliográfico desenvolvido, foi possível identificar ferramentas e canais que a empresa não está utilizando, sendo possível então uma criação de proposta de implementação onde foram feitas pesquisas pelo método desk e pelo Google Forms, ressaltando a importância de alguns canais digitais. A implementação de diversas estratégias de marketing digital, como a utilização de mídias sociais, marketing de conteúdo e publicidade online, demonstra alto potencial para gerar tráfego, elevar a visibilidade da marca e atrair uma nova clientela. Estas informações foram inseridas através do modelo de negócio business model canvas (BMC) para melhor visualização. Este estudo não conseguiu aplicar os conceitos e ferramentas propostos devido às limitações de tempo e à falta de disponibilidade da empresa em fornecer informações essenciais para a implementação, dificultando o processo. A aplicação das propostas para análises futuras será extremamente benéfica, uma vez que validarão a eficácia e eficiência das ferramentas e canais de marketing digital específicos para empresas desse segmento.