Educação financeira: um estudo de caso sobre o Colégio Stocco
Abstract
Financial education is the process of acquiring knowledge and skills to manage personal finances effectively. However, Brazil faces challenges in this aspect, as evidenced by research from the Global Financial Literacy Excellence Center (GFLEC), which places the country in an unfavorable position in terms of basic financial literacy among the adult population compared to other countries. The educational outcomes are no different, as the Program for International Student Assessment (PISA) of 2018 revealed that Brazilian students have low proficiency in reading, mathematics, and science, ranking last in these evaluation criteria. Despite the notorious financial illiteracy of the Brazilian population, the development and approach to financial education are slow compared to other countries. This work aims to understand how financial education is included in the curriculum at Colégio Stocco, which topics are covered, and how each teacher presents the subject. The study investigates educators' perception regarding the relevance of the subject in the school curriculum context, using semi-structured interviews with the institution's teachers as the main interpretative method. The collected data was analyzed using the IRaMuTeQ® software for similarity analysis and word cloud generation. The results demonstrate that the subject is approached in a cross-cutting and innovative way, being promoted in classes, projects, and in the educational pathways of high school. This highlights the importance of the school as an agent of change in developing financial education in the country, supporting government and international initiatives that seek to improve the population's financial literacy. Educação financeira é um processo no qual as pessoas adquirem conhecimentos e habilidades para gerenciar de forma eficaz as finanças pessoais. No entanto, o Brasil enfrenta desafios neste aspecto, como evidenciado por pesquisa da Global Financial Literacy Excellence Center (GFLEC), que coloca o país em uma posição desfavorável em termos de letramento financeiro básico entre a população adulta, em comparação com outros países. No âmbito escolar, os resultados não são diferentes, o Programme for International Student Assessment (PISA) de 2018 revelou que estudantes brasileiros têm baixa proficiência em leitura, matemática e ciências, ocupando os últimos lugares da avaliação nestes quesitos. Apesar do notório analfabetismo financeiro da população brasileira, o desenvolvimento e a abordagem da educação financeira são lentos se comparado a outros países. Nesse contexto, o objetivo desse trabalho é compreender, por meio de um estudo de caso, como a educação financeira está inserida na grade curricular do Colégio Stocco, quais temas são abordados e como cada professor ministra a temática, investigando a percepção dos educadores em relação a relevância do assunto no contexto do currículo escolar, utilizando como principal método interpretativo as entrevistas semiestruturadas com os professores da instituição. Ademais, como procedimento de análise dos dados coletados, foi utilizado o software IRaMuTeQ® para análise de similitudes e nuvem de palavras. Os resultados demonstram que a disciplina é abordada de maneira transversal e inovadora, sendo promovida em aulas, projetos e nos itinerários formativos do ensino médio. Isto destaca a importância da escola como agente de mudança no processo de desenvolvimento da educação financeira no país, apoiando as iniciativas governamentais e internacionais que buscam melhorar a literacia financeira da população.