Repositório Institucional

    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Engenharia
    • Artigos de Periódicos
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Engenharia
    • Artigos de Periódicos
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsAuthorsSubjectsThis CollectionAuthorsSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Pensamento matemático de um profissional no âmbito da teoria matemática no contexto das ciências.

    The mathematical thinking of a professional in the field of theory mathematics in the context of sciences

    View/Open
    Pensamento matemático de um profissional no âmbito da teoria matemática no contexto das ciências.pdf (350.5Kb)
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-type
    Artigo de Periódico
    Date
    2023
    Author
    Gomes, Eloiza
    Bianchini, Bárbara Lutaif
    Lima, Gabriel Loureiro de
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    A motivação para escrevermos este trabalho origina-se de nossa conscientização da necessidade de definir os termos que a pesquisadora mexicana Patricia Camarena não havia considerado na constituição da Teoria A Matemática no Contexto das Ciências concebida por ela e que, a nosso ver poderiam contribuir para um melhor entendimento em relação ao que é esperado do egresso de cursos no qual a Matemática está a serviço, relativamente às competências para mobilizar conceitos matemáticos. Neste artigo temos por objetivo expor o resultado da investigação que permitiu a construção de uma concepção semântica (significado e âmbito de aplicação) do termo pensamento matemático de um profissional que estivesse ligada aos paradigmas e ao pressuposto filosófico-educacional da mencionada teoria. Esta investigação qualitativa, de caráter bibliográfico, foi realizada a partir do método das reduções comparativas em fase um. Após a determinação da concepção semântica para o termo, identificamos que seus componentes nucleares são a observação e a reflexão científica de fenômenos de diferentes áreas de atuação profissional e nestas as contextualizações de conhecimentos matemáticos, ambos relacionados simultaneamente às cinco dimensões que constituem o pensamento matemático de um profissional: cognitiva, atitudinal, axiológica, de aplicação e reflexiva. Finalmente, estabelecemos três níveis para o desenvolvimento do pensamento matemático de um profissional: baixo, médio e alto. Palavras-chave: Pensamento Matemático de um Profissional. Teoria a Matemática no Contexto das Ciências. Concepção Semântica. Método das Reduções Comparativas. AbstractThe motivation to write this paper comes from our awareness of the need to define the terms that the Mexican researcher Patricia Camarena had not considered in the constitution of the Theory Mathematics in the Context of Sciences that she conceived and that, in our view, could contribute to a better understanding of what is expected from the students of courses in which mathematics is taught, regarding the competences to mobilize mathematical concepts. In this article we aim to expose the result of the investigation that allowed the construction of a semantic conception (meaning and scope of application) of the term mathematical thinking of a professional that was linked to the paradigms and to the philosophical-educational assumption of the mentioned theory. This qualitative, bibliographical research was carried out using the method of comparative reductions in phase one. After determining the semantic conception for the term, we identified that its core components are the observation and scientific reflection of phenomena from different areas of professional performance and in these the contextualization of mathematical knowledge, both simultaneously related to the five dimensions that constitute the mathematical thinking of a professional: cognitive, attitudinal, axiological, application and reflexive. Finally, we established three levels for the development of a professional's mathematical thinking: low, medium and high. Keywords: Mathematical Thinking of a Professional. Theory Mathematics in the Context of Sciences. Semantic Conception. Method of Comparative Reductions.
    1. Science Education and Pedagogy Research
    2. Importance of Social Skills in Education and Development
    3. Science Education and Pedagogy Research
    4. Education
    5. Social Sciences
    6. Social Sciences
    7. Experimental Methods
    8. Humanities
    9. Philosophy
    10. Acesso Aberto
    URI
    https://openalex.org/W4360913927
    https://doi.org/10.17921/2176-5634.2022v15n3p274-285
    https://jieem.pgsskroton.com.br/article/download/10133/6574
    https://repositorio.maua.br/handle/MAUA/1770
    Collections
    • Artigos de Periódicos

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Effect of the Ni content on the thermal and magnetic properties of Fe–Ni–Co alloys  (Artigo de Periódico)

      Paganotti, André; Bessa, Carlos Vinicius Xavier; Silva, C.C.S.; Peixoto, E.B.; Duque, J.G.S.; Silva, Ricardo Alexandre Galdino da (Elsevier BV, 2021)
      In this study, the influence of the Ni content on the phase transformations of FeNiCo alloys was evaluated by analyzing seven different alloys with Fe-x%at.Ni-10%at.Co composition, in which x = 30, 24.5, 20, 15, 10, 5, and ...
    • Contribuição ao emprego do modelo da difusão na otimização do processamento térmico de alimentos enlatados  (Artigo de Periódico)

      Leonhardt, Gustavo Ferreira; Zanini, Katy Regina Peotta; Kunigk, Leo (Editora da Universidade Estadual de Maringá (Eduem), 2011)
      For foods that are warmed by conduction, knowledge of the thermal diffusivity property makes it possible to predict the rate of heat penetration inside the food to calculate thermal treatment. Other important variables in ...
    • Determinação do perfil sensorial e parâmetros de qualidade de figos em calda produzidos pela indústria brasileira  (Artigo de Periódico)

      Almeida, Tereza Cristina Avancini de; Folegatti, Marília I.S.; Freire, Maria Teresa de Alvarenga; Madeira, Márcia S.; Silva, Fernando T.; Silva, María Aparecida A.P. da (Sociedade Brasileira de Ciência e Tecnologia de Alimentos, 1999)
      Onze provadores selecionados e treinados avaliaram a aparência, aroma, sabor e textura de seis diferentes marcas de figo em calda, comercializadas no mercado brasileiro, utilizando o método de Análise Descritiva Quantitativa ...

    Contact Us | Send Feedback
    Instituto Mauá de Tecnologia - Todos os direitos reservados 2021
     

     


    Contact Us | Send Feedback
    Instituto Mauá de Tecnologia - Todos os direitos reservados 2021